Mit billede
Navn:
Sted: Copenhagen, Denmark

søndag, april 09, 2006

Sorry at Ich speaker jysk in a sjællandsk netto

Var lige i netto i dag, hvor der sidder en pakistansk mand bag kassen. Han betjener en anden kunde, hun taler pakistansk til ham og han svarer selvfølgelig tilbage. Damen foran mig i køen hidser sig op og siger til ham at de er i en dansk butik, og reglementet siger derfor at de skal tale dansk sammen. HAN UNDSKYLDER??!! Jeg spørger så damen om det ikke er ret naturligt at tale sit eget sprog? Hun svarer at når man er i Danmark så skal man tale dansk. Så spørger jeg hende om hvad man så gør hvis man er turist? kan man så ikke handle i Netto? Dertil svarer hun at det jo var noget andet? Så spørger jeg hende om hun ville have åbnet munden hvis det var to svenskere, eller to englændere der talte sammen på deres modersmål? Og hvorfor det blev set på som et plus i servicebranchen at kunne tale flere sprog, eller om de regler kun gælder hvis man taler et andet sprog end engelsk, fransk og tysk? Så blev damen MEGET sur! Og endnu mere gal da jeg undskylder overfor ekspedienten at jeg taler jysk, selvom jeg har boet i kbh i snart 11 år og at jeg faktisk godt kan tale sjællandsk, men føler bare at det er mere naturligt for mig at tale jysk!